val och kval





om jag fick välja just nu skulle jag inte vara och jobba utan dra till mosebacke och dricka öl i solen. fuck.






















cred till amanda som vaknar när ja ringer halv 2 och undrar vilken dag det är. så ska det vara.

























ja har trååååååååååååååååååkigt ja.


meningslöst



undrar hur meningslöst det där inlägget va? på en skala ett till tio.. 2.

jag kunde berättat om när ja satt på toa och läste starke staffan och de tolv underverken. det hade verkligen vart meningslöst!

sportkillen



jag ser mig själv inte som en typisk fotbollssportkille, han som hängde på fotbollsplanen hela högstadiet och hade kick-tävling me hooden.

men det här är ett av mina absoluta favorit filmklipp genom tv-historien:
http://www.youtube.com/watch?v=uH0TaZSIQjY



jag har nog aldrig någonsin sett en människa utstråla en sån ren och skär glädje! det finns ingenting i hans kropp förutom lycka ut i tånaglarna, han ser ut att kunna flyga därifrån.. jag kan se på det 1000 gången och ändå inte tröttna.

opassande ord



och i serien med opassande ord har vi kommit fram till:

häcksax, vattenkanna, kruka, spade... sekatör.



sekatör
låter som någon slags bankbefattning, nåt man kan bli eller utbilda sig till. ne ja ska ska förbi sekatören i eftermidda och fixa en grej. eller. en sekatör ringde mig igår, sjukt jobbigt.








sexy







sexy



jag tror det här är den absolut bästa bilden som någon någonsin tagit på mig. jag tycker jag är så jävla snygg och så jävla sexig på den.. kolla blicken. vilken jävla egotripp. puh.
det finns fan inte ord för hur mycket jag älskar mig själv på den här bilden. AH.
om jag var du skulle jag inte tveka en sekund. gift dig med mig.

veckans




veckans älskling: tom petty and the heartbreakers - walls (circus)

veckans absoluta hat: rusningstrafik i stockholms innerstad. 1000 år att åka en meter.

veckans mest fantasilösa: stylister på tidningar som man och king, som iof gör ett bra arbete med att välja sjukt snygga kläder till skjutningar, tills man inser att en promille av sveriges befolkning har råd med dem.

förra veckans älskling: lavold som har gratisskiva. fy fasiken.

veckans insikt: jag tar studenten om två veckor.

förra veckans retrosamtal: två å en halv timme i telefon me snora. äntligen har jag tid att studera alla mina posters igen.

förra veckans vuxenfest: hos cribbe, då två av damerna satt och drack rödvin och pratade matlagning. när passerade vi gränsen?

förra veckans retrofest: hos cribbe, där det instiftats en killövervåning där man drack öl och spela fotbollsspel på super nes.

veckans väntan: på att dom ska mixa klart inspelningarna med hugo.





spritångor




satt och samtalade med en vän härom helgen över lite fotbollsspel och trehalvor och vännen berättade om sin farfars far som spelade golf till han var 98 och dog vid hedersvärda 101 år. och det slog mig att jag aldrig kommer bli så gammal, det finns en suck i världen att jag kommer bli 101 år.

varför?

för jag behandlar mig själv, min hälsa och min kropp som skit. och hedrar det på ett sätt. jag sover oregelbundet och för lite, festar helt klart alldeles för mycket, jag dricker på tok för mycket sprit, äter bara skitmat eller äter inte alls (jag är en kamel, kan gå i 2-3 dar utan käk och inte bry mig), röker för mycket och motionerar inget alls.
och jag reflekterar nästan aldrig över det utan tycker snarare ja e lite cool som festar och e uppe sent på kvällar, glider ner å käkar en pizza på lilla bass var och varannan dag, dricker och röker och lever oresonligt illa ur hälsosynpunkt.

men skäms henrik. du ska också bli 101 år. så deså.

cowboy farsa




min pappa är stenhård.

i går blev jag bakis som en stenhög ragga på roppe uppdragen ur sängen på tok för tidigt av mor min som med skrik och panik förklarar hur pappa ramlat av hästen och brutit armen. snabbt slänga på mig alladinbrallorna och in i bilen, fortfarande rejält omtöcknad efter gårdagens bravader, lite smådimmig, springer vi igenom skogen och skriker PAAPPAA... INGMAAAAR... PAAAAAAAAPPAAA.. allt går i slowmotion. allt känns som i en film. vi springer.. solen letar sig spretigt igenom lövverket.. där är han.. han ligger där framme.. kom igen nu.. bara lite till..

-ja va bra, faxar du dom på tisdag då? perfekt, du nu kommer min familj här. perfekt. men då ses vi, bra hej.

DÄR LIGGER MIN PAPPA I SOLEN OCH SNACKAR JOBB I TELEFON!

-hur mår du pappa?
-ne de e lugnt, gör inte så ont. men av är den..
pappa tar tag i underarmen femton centimeter upp lyfter och till min fasa ser jag att handleden flyttat upp en halv dm från där den brukar sitta på normala människor.
-jo av är den alltid, fyller han i som om vi inte förstod. vi får nog ta och snabba på lite för om det börjar göra ont så kanske jag tuppar av och det skulle ju va jobbigt. hitta några grenar så kan vi spjäla det här ska ni se.

vad är han för john wayne egentligen? jag skulle få panik och slänga mig i dödsångest och skrika allt ja kunde. han ligger där och vickar lite på armen och vill spjäla med GRENAR!!?!

till slut lyckades vi övertala honom om ambulans och sjukhus, så nu struttar han runt hemma rätt nöjd med att vara sjukskriven. i själen har han nog cowboyboots iaf.




hur








 har mcgyver något förnamn?
















omvänd skrivkramp



De hänger ihop, avslut, förändringar och ångest, alltid en liten del. Jag tycker de ska bli fruktansvärt roligt att ta studenten, aldrig mer ha en läxa, att börja livet, bli vuxen, tjäna pengar, bla bla bla bla...

Men jag är ju förlorad! Jag kommer ju aldrig klara av det!

 

Jag är lat, oansvarig, dum och oföretagssam, jag saknar helt framförhållning, jag älskar att vara ung, ansvarslös och slippa tänka på framtiden. Jag är uppväxt på MTV och räkmackor och har aldrig behövt kämpa för en enda jävla sak i hela mitt liv, INGENTING. Nu måste jag det, och det enda jag undrar är hur man gör. Finns det utbildning? Kan man gå en kurs?

 

Ok, vi gör det strukturerat, en lista är grymt, det är bra.

 

Jag älskar:

 
  1. Känslan när man är full, snygg, svettig och dansar överallt och så sätter Mr. Dj på precis den låt man vill lyssna på just då, och resten av rummet, resten av världen, försvinner. Man går på euforiknark och glädjeheroin och hela kroppen blir luft.
  2. När jag är nykär och vill tänka på nåt annat än henne, men det går ju inte, och ja tänker på när jag får träffa henne, fast ja vet att de e snart, och hur hon luktar i nacken, även fast ja vet hur hon luktar, och vad hon hade för kläder på sig sist och vad ja ska säga till henne när ja ser henne och jag absolut inte behöver ägna en tanke på framtiden.
  3. Att stå på en scen med en röd stor gitarr och strålkastarna slås på och trummisen börjar lägga ett tvåtaktsbeat eller det där sextaktsintrot som man aldrig vet när det börjar och varje slag och ton går in i hjärtat och ut i fingrarna och benen och då, i det ögonblicket då jag vet att det kommer att gå så sjukt bra och jag kommer att gå på glädjefnatt i en vecka, då älskar jag mitt allt.
  4. När solen gått upp för länge sen, det är mitt på dagen, det är sommar och varmt och ja plockar ut brädan. Jag känner att jag är helt sönderkörd i kroppen sen dan innan men de spelar ingen roll, jag möter upp grabbarna, vi glider bort till parken, sätter på lite soft musik, jag glider upp på ena banken och känner att nu jävlar, ner mot hippen , ollar upp, stompar ner tailen och glider hela vägen och swichar av. Utan att tänka en sekund på vad som händer imorgon.
 

Jag kan hålla på så hur länge som helst, jag älskar just dom dagarna då det har toksnöat och jag är i alperna, teaterscenens magi, förtrollade sommarnätter men va fan! Kan man tjäna pengar på det? Går det att bygga en framtid runt det? Kanske, om man är tillräckligt bra på det, men varför kan jag inte älska typ bokföring, redovisning och beskattning, fysik, vad som helst istället. Tänk om man verkligen brann för ekonomi, då är de ju klart! Klippt och skuret, du har hela grejen! Du pluggar arslet av dig i gymnasiet, du kommer in på Handels, får stipendium, åker till USA och hela den biten, träffar någon som är likadan som du kan gifta dig med och ge dina ungar en chans att göra något annorlunda. Jag är den ungen tror jag.

 

Allt jag älskar handlar i grund och botten bara om att göra något fullt ut och göra det här och nu. Det funkar otroligt bra här och nu, men studenten sätter saker på sin spets. Jag vill inte vakna om trettio år och känna att jag aldrig gjort någonting bra, dags att vakna.

 

För man börjar inse hur bortskämd man är, hela min generation. De allra flesta ungdomar som är födda och uppväxta i Sverige är ett tragedilöst folk. Vi är så tragedilösa att vi blir tragiska. Vi har ju ingenting att relatera till, vi har ingen anledning att anstränga oss när vi har allting redan, vi har inget som sätter våra liv på prov. Vi har aldrig upplevt krig, vi har aldrig upplevt depression, vi har aldrig upplevt fattigdom, och de allra flesta av våra föräldrar har inte heller det, men dom hade våra mor- och farföräldrar som kunde berätta.

Vi är den första helt tragedilösa generationen, den förlorade generationen som inte vet hur livet kan vara när det är som värst.

Vi är uppväxta på Big Brother och välstånd, Cosmopolitan och självklarheter.

 

Och jag är livrädd, för varje dag märker jag att jag själv är en sån människa som jag alltid fruktat att jag skulle bli, en otacksam, tragedilös, tom, människa som har allting serverat och därför aldrig kan ta för sig. Att jag är förlorad på riktigt!

 

Men ändå? Jag är nitton. Jag får ha lite kul än så länge.